مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» «پريباد» محمدعلي علومي : وصيت‌نامه‌ي ادبي يك نويسنده‌

 

 

رمان «پريباد» محمدعلي علومي، كه آن را وصيت‌نامه‌ي ادبي‌اش و حاصل کار سال‌هاي نوشتنش مي‌داند، منتشر شد.
در معرفي ناشر از اين رمان عنوان شده است: ««پريباد» داستان شهري است که يک‌دفعه و ناغافل در يک شب ناپديد شده‌ است. راوي مي‌گويد «هيچ قصه‌گويي نديده بودم که قصه پريباد را کاملا بداند. شهري بوده انگار به نام پريباد که يک شب محو مي‌شود و يا توفان آن را مي‌برد و شايد برعکس، توفان، شهري را مي‌آورد به نام پريباد. بعضي مي‌گفتند ساکنانش ديو بودند. در قصه‌ها مکانش را حدود ايزدخواست در اطراف يزد مي‌دانند و در روايت‌هايي، کنار جبار بارز، حدفاصل بم با نرماشير. زابلي‌ها هم مي‌گويند اين شهر کنار شهر سوخته بوده است.»

در ادامه‌ي داستان، «پير ويس» ماجراهايي حيرت‌انگيز از شهر «پريباد» حکايت مي‌کند؛ ماجراهاي عجيب و غريب که آن‌ها را از پدرش و او از پدر خود و او نيز از پدر خود يعني مهرک، پسر ميرزا فرجاد شنيده بود. خانمش هم هرچه را درباره‌ي پريباد و مردمش و ماجراهاي شهر از پدر و مادر و پدربزرگ‌هايش شنيده، بدون مضايقه، تعريف مي‌کند.

حکايت ماجراهاي حيرت‌آور و عجيب و غريب پريباد، غير از قصوي بودن خود ماجراها، پاسخي هم هستند بر اين‌که قصه‌ها در جهان جديد نمرده‌اند: «پريباد که قصه نيست، نبود. شهري بود که محو شد؛ ناغافل در يک شب دود شد و رفت هوا ...»

پريباد، داستاني اسطوره‌اي و خوش‌خوان دارد كه با نگاه به تاريخ معاصر ايران و اسطوره‌هاي ايراني نوشته شده است.»

علومي درباره‌ي رمان «پريباد» به ايسنا مي‌گويد: اين رمان نتيجه‌ي فشرده‌ي حدود دو دهه كار در زمينه‌ي فرهنگ مردم، فرهنگ عشاير و روستاهاست. اين قصه در آداب و رسوم، جشن‌ها و تعزيه‌ي ايراني مي‌گذرد و در فضاي اشتراكات فرهنگ ايراني روايت مي‌شود. وجوه شباهت فرهنگ مردم ايران بيش از افتراق‌هايش است. عيد نوروز در آذربايجان با تفاوت بسيار كمي در كرمان برگزار مي‌شود؛ اگرچه اقليم و زبان متفاوت است.

اين نويسنده با اشاره به استفاده از فرهنگ مردم در اين رمان، عنوان مي‌كند: اين رمان از نمادهاي فرهنگي و استعاره‌هاي فرهنگ مردم بهره مي‌برد. زبان فارسي ظرفيت‌هاي فلسفي و عارفانه‌ي زيادي دارد كه مي‌توان از آن در نگارش داستان و رمان استفاده كرد.

علومي رمان «پريباد» را رمان زنانه‌اي مي‌خواند و مي‌گويد: «پريباد» رمان زنانه‌اي است؛ چون آناهيتا و نماد زن در فرهنگ ايران نقش مهمي دارد.

او همچنين تاكيد دارد: رمان «پريباد» مانند «اندوه‌گرد» است. اين فضا را برخي سوررئال نام مي‌دهند كه از بينشي شرقي نشأت گرفته و هنوز فضاي غالب بر شرق اساطير است. در اين بينش شرقي تفاوتي ميان جهان غيب و شهودي وجود ندارد و آن‌چه را در جهان غيب است، مهم‌تر قلمداد مي‌كند؛ چون آن جهان را ماندگارتر از جهان شهودي مي‌داند و آن را تخيل نمي‌خواند.

رمان «پريباد» محمدعلي علومي در ۵۴۴ صفحه و به قيمت ۱۲۰۰۰ تومان توسط نشر آموت و با همکاري بنياد ادبيات داستاني ايرانيان منتشر شده است.

از علومي، پيش‌تر دو رمان «سوگ مغان» و «خانه کوچک» در نشر يادشده منتشر شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:پريباد,محمدعلي علومي,وصيت‌نامه‌ي ادبي,نويسنده‌ , | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب